”Auta muita, huomaa toiset”

Ihmisen perustarpeisiin lukeutuvat yhteenkuuluvuuden ja kuulluksi tulemisen tarpeet. Meillä kaikilla on halu tulla nähdyksi, kohdatuksi ja hyväksytyksi ihmissuhteissa. Toki olemme yksilöitä, ja osa meistä kaipaa sosiaalisia kohtaamisia vielä enemmän kuin toiset. Erityisesti ne, joilla tämä tarve on suuri, ovat kokeneet korona-ajan haastavana. Paras apu on kääntää katse itsestä muihin

 

Tärkein vinkki yksinäisyyteen: ”Auta muita, huomaa toiset”

”Ihmisten välisissä kohtaamisissa erittyy oksitosiinia eli hyvän olon hormonipirskeitä. Kun sosiaaliset kontaktit harvenevat, vähenee oksitosiini ja yksinäisyys on luonnollinen tunne”, kuvaa työpsykologi Hanna Poskiparta.

 

Hänen mukaansa tunnetta ei voi hallita vain päättämällä, että ei koe yksinäisyyttä. Tunteita voi kuitenkin ohjata ja työstää. Kannattaa olla rehellinen itselleen ja pohtia, millaiset teot ruokkivat yksinäisyyden kokemusta ja mikä taas voisi tuoda toivottua yhteenkuuluvuuden tunnetta. Monille esimerkiksi sosiaalinen media voi enemmin lisätä omaa kurjuutta kuin luoda yhteenkuuluvuuden tunnetta

Kullanarvoinen vertaistuki

Korona-aika on muuttanut myös MS-tautia sairastavan Outi Lehtosuon arkea. Kaikkein rakkain harrastus thainyrkkeily on jäänyt pois. Se on kontaktilaji, ja Lehtosuo kokee, ettei tällä hetkellä ole turvallista tai järkevää käydä nyrkkeilemässä. Se on ollut iso menetys.

 

”Muutenkin sosiaaliset kontaktit ovat vähentyneet radikaalisti”, Lehtosuo kertoo. ”Olen nähnyt muutamaa ystävää, mutta muuten elämä pyörii kodin ympärillä.”

 

Lehtosuon mukaan sosiaalisten kontaktien väheneminen on äärimmäisen harmillista MS-tautia sairastaville, sillä vertaistuki on tärkeää, jotta ei jää yksin oireiden ja ajatusten kanssa.

 

”Kuulun itsekin MS-ryhmään, jossa on ollut säännöllisesti fyysisiä tapahtumia. Toisinaan oman ryhmän kanssa on käyty ihan vapaamuotoisestikin syömässä tai oluella. Onneksi on muitakin keinoja pitää yhteyttä.”

 

Outi Lehtosuo myöntää, että on itsekin toisinaan kokenut yksinäisyyden vihlaisun, koska asuu yksin. Onneksi on Koko-koira, jolle voi jutella.

 

”Olen pitänyt ulkoilemalla paljon huolta siitä, ettei jatkuva yksinolo ahdistaisi liikaa. Askelmittarini varmaan räjähtää kohta! Kun on voinut tehdä aika vähän muita asioita, ulkoilun rooli on korostunut. Koira on siitä hyvä seuralainen, että se vetää väkisin ulos.”

Oma aktiivisuus ja ajattelutapa avaimia pois yksinäisyydestä

Yksinäisyyttä voi vähentää onneksi monin keinoin. Hanna Poskiparta lähtee auttamisen elementistä. Hän kehottaa pohtimaan, ketkä ihmiset ympärillä ovat sellaisia, joita haluaisi kohdata ja huomioida tai auttaa jollain tapaa.

 

”Lempparineuvoni on: ”Auta muita, huomaa toiset”. Kun olemme valmiita paitsi huomaamaan myös kuulemaan toiset, antaa se ihan valtavasti hyvää mieltä paitsi sille, kenet kohtaamme, myös meille itsellemme.”

 

Hän neuvoo myös tarkastelemaan, miten itselleen asiasta puhuu: meneekö yksinäisyyden poteroon ja surkuttelee vai voisiko itselleen puhua lempeämmin ja tehdä näkyvämmäksi sitä, millaisia kontakteja itsellä jo on – ja voisiko niitä itse ylläpitää.

 

Yksinäisyyden tunnetta voi lieventää myös se, että muistuttaa tilanteen väliaikaisuudesta sekä siitä, että kaikki ovat samassa tilanteessa. Sekä Hanna Poskiparta että Outi Lehtosuo korostavat omaa vastuuta siitä, ettei jää yksin.

 

”Jos korona ahdistaa, ole rohkea ja sano se ääneen, käänny muiden ihmisten puoleen! Tuo näkyväksi se, että tarvitset muita. Ehdota pientä puhelua tai metsäkävelyä, vaikkapa virtuaalisesti. Onneksi tässä ajassa on paljon halua huomata ja auttaa toisia,” Hanna Poskiparta sanoo.

 

Hän vinkkaa myös Mieli eli Suomen mielenterveysseura ry:n1 palveluista. MS-tautia sairastavalle oma hoitaja on tärkeä kontakti kaikenlaisissa haasteissa.

 

Outi Lehtosuo muistuttaa vielä vertaistuen tärkeydestä: ”Vaikka kasvokkaiset tapaamiset eivät onnistuisikaan, Zoom-palaverit ja muut auttavat. Ei saa jäädä ihan yksin!”

 

Artikkeli pohjautuu työpsykologi Hanna Poskiparran ja MS-tautia sairastavan Outi Lehtosuon haastatteluihin. 

Lisätiedot

  1. Suomen Mielenterveys Oy. 1 https://mieli.fi/fi

Sinua saattaisi kiinnostaa

Rentoutuminen on tärkeä tapa parantaa terveyttä. Rentoutunut mieli tukee myös yöunta.

Sivulta löydät MS-tautiin liittyvää sanastoa; kaikki sanat aksonista vasta-aineeseen.

Kognitiiviset oireet, kuten muistin ja keskittymisen hankaluudet, on hyvä ottaa puheeksi ajoissa.

 

Biogen-92273 I 1/2021