Kuvituskuva: Nainen luonnossa mustat kuulokkeet päässä.
Kuvituskuva: Nainen luonnossa mustat kuulokkeet päässä.

MS ja hyvinvointi

MS-tauti ei ole koko maailma, ei edes tautia sairastaville itselleen. Kokonaishyvinvoinnista tauti lopulta näyttelee vain yhtä osaa. Tällä sivustolla kannustetaan positiiviseen ajatteluun ja itsensä hoitamiseen. Hyvinvointi-osiossa tarjotaan mahdollisimman konkreettisia ohjeita ja apuvälineitä hyvinvoinnin lisäämiseen. Tässä osiossa ei lähdetä ongelmista.

Kuvituskuva: Nainen urheiluvaatteissa solmii kengän nauhoja.
Kuvituskuva: Nainen urheiluvaatteissa solmii kengän nauhoja.

Liikunta

Säännöllisellä liikunnalla on paljon myönteisiä vaikutuksia hyvinvointiisi.

Kuvituskuva: Iso smoothiekulho marjoilla ja pähkinöillä sekä goji-marjat, pensasmustikat ja kookoslastut astioissa pöydällä.
Kuvituskuva: Iso smoothiekulho marjoilla ja pähkinöillä sekä goji-marjat, pensasmustikat ja kookoslastut astioissa pöydällä.

Ravinto

Terveellinen ruokavalio auttaa jaksamaan, ylläpitää vastustuskykyä ja tukee painonhallintaa. 

Kuvituskuva: Henkilö rentouttaa jalkoja kotona.
Kuvituskuva: Henkilö rentouttaa jalkoja kotona.

Lepo

Rentoutuminen on tärkeä tapa parantaa terveyttä. Rentoutunut mieli tukee myös yöunta.

Kuvituskuva: Nainen pitää kissanpentua sylissä ulkona.
Kuvituskuva: Nainen pitää kissanpentua sylissä ulkona.

Mielen hyvinvointi

Itsetuntemusta, asennetta ja mielenrauhaa voi harjoittaa kuten fyysistä kuntoakin.

Kuvituskuva: Nainen olohuoneen sohvalla lukemassa kirjaa.
Kuvituskuva: Nainen olohuoneen sohvalla lukemassa kirjaa.

Motivaatio ja jaksaminen

Mitä paremmin tuntee itsensä, sitä helpompi on motivoida itseään oikeaan suuntaan.

Kuvituskuva: Kynsilakattu naisen käsi puristaa lakanaa.
Kuvituskuva: Kynsilakattu naisen käsi puristaa lakanaa.

MS ja seksuaalisuus

On hyvä selvittää taudin vaikutuksia omaan seksuaalisuuteen ja sitä kautta löytää uusia toimintatapoja.

Biogen-37449 | 4/2020